Net als Loesje geloof ik dat leven het meervoud is van lef

In 1981 werd ik geboren in een dorp in Overijssel. Als kind droomde ik ervan om later in Afrika te wonen om ‘arme kindjes te helpen’. Tijdens mijn middelbare schooltijd wilde ik naar de kunstacademie of boeken schrijven. Uiteindelijk koos ik voor een sociale opleiding.

In 2009 maakte ik mijn eerste reis naar Afrika. Ik werd meteen verliefd op dit prachtige continent en op het fotograferen van mensen. Kort voor het vertrek kocht ik mijn eerste spiegelreflexcamera. Toen ik een prachtige Himba-vrouw – de Himba’s zijn een traditioneel volk in het noorden van Namibië – ontmoette, vroeg ik of ik een foto van haar mocht maken. Toen ze zichzelf vervolgens op het scherm van de camera zag, zei ze zacht: ‘I am nice.’

Deze vrouw was geraakt en ontroerd door haar eigen schoonheid. Ze zag zichzelf waarschijnlijk dagelijks in de weerspiegeling van het rivierwater, maar als je jezelf in het stromende rivierwater ziet, vertekent het water je spiegelbeeld. En nu ontdekte ze dus voor het eerst hoe ze er echt uitzag.

Vanaf dat moment wist ik dat het maken van een foto zoveel verder gaat dan het maken van een mooi beeld. Ik voel emoties, ik zie liefde, ik ontdek schoonheid. Ik leg vast wat gezien en herinnerd mag worden. Met mijn fotografie laat ik iets zien wat niet in woorden uit te drukken is.

Ruim vijftien jaar werkte ik op diverse plekken in de jeugdzorg. Oplossingsgericht werken en handelen vanuit de systeemtheorie waren dagelijkse kost. Tot ik zes jaar geleden mijn eigen bedrijf startte. Eerst als schrijver en fotograaf en later als fotograaf voor ondernemers.

Maar afgelopen jaar begon het te kriebelen. Ik mistte iets. Het voelde alsof ik iets liet liggen in mijn werk als fotograaf. Sterker nog. Ik gaf mijn klanten nog niet alles van het allerbeste wat ik in huis heb. Want ik ben een kei in het ontrafelen van processen en patronen. Ik zie dingen scherp. Kom tot de kern. Met mijn rake analyses zorg ik voor beweging en transformatie. Ik zie kansen die je eerder zelf niet kon zien. Beelden helpen hierbij en versterken dit.

Noem me fotograaf, coach of allebei. Het is mij om het even. Voor mij voelt het als een spiegel. Ik ben een spiegel voor vrouwelijke ondernemers die het ogenschijnlijk goed voor elkaar hebben. Om hun te helpen aan meer gelaagdheid in hun presence. Vrouwen met lef die niet bang zijn om het water in te duiken of met hun voeten in de modder te gaan staan. Die verder durven te gaan dan de geijkte en gepolijste plaatjes en meer diepgang in hun beelden en verhalen verlangen.

Typisch Marjan

Een veertig jarige blondine uit Kampen, al ben ik daar niet opgegroeid. Moeder van twee blauwogige jongens, met twee hele verschillende karaktertjes. Vrouw van Gerwin, die als biologiedocent voor de klas staat. Als gezin veel te vinden in de natuur, altijd met een rugzak vol stenen en stokken. Net als manlief gek op wielrennen, samen verliefd op de Limburgse heuvels. Ooit was ik een enorme koukleum, maar nu zwem ik wekelijks in koud water. Een creatieve geest, inclusief de chaotische trekjes. Gaat goed op diepe gesprekken, al houd ik ook van luchtigheid. Gelooft net als Loesje dat leven het meervoud is van lef. 

Onze grootste angst is niet dat we onvolmaakt zijn.
Onze grootste angst is dat we mateloos krachtig zijn.
Het is het licht, niet onze schaduw, die ons het meest beangstigt.

We vragen onszelf af: wie ben ik om briljant te zijn,
prachtig, talentvol, fantastisch?
Maar wie ben jij om dat niet te zijn? Jij bent een kind van God.

Je onbelangrijk voordoen bewijst de wereld geen dienst.
Er is niets verlichts aan je klein te maken,
zodat andere mensen zich bij jou niet onzeker zullen voelen.
Wij zijn allemaal bedoeld om te stralen als kinderen.
Wij zijn geboren om de glorie van God die in ons is, te openbaren.

Die is niet alleen maar in sommigen van ons;
Die is in iedereen! Als wij ons licht laten stralen,
geven we onbewust andere mensen toestemming om hetzelfde te doen.
Als wij van onze angst bevrijd zijn,
bevrijdt onze aanwezigheid vanzelf anderen.

– De inaugurele rede van Nelson Mandela (1994)

Menu