Ondernemersfotograaf Marjan van Houwelingen

Niet de allerbeste fotograaf

Inspiratie en tips

Wanneer je me als kind had gevraagd wat ik graag deed, had ik je vast verteld dat ik graag tekende, buiten speelde en verhaaltjes schreef. Wanneer iemand me toen had gevraagd waar ik heel goed in was, had ik die vraag lastiger gevonden. Als klein meisje wilde ik alles namelijk graag goed doen, het liefst perfect.

Regelmatig stel ik mijn klanten de vraag wat ze graag doen en waar ze blij van worden. Niet in eerste instantie waar ze goed in zijn. Want als ik deze vraag zou stellen, krijg ik namelijk snel antwoorden als: ‘ik ben goed in coachen, vormgeven of teksten schrijven’. Ik denk dat we te vaak geneigd zijn om ons in onze marketing te richten op hetgeen we feitelijk goed in zijn.

Mijn doel is niet om de allerbeste ondernemersfotograaf van Nederland te zijn

Als fotograaf zou ik me dan bijvoorbeeld moeten focussen op dat ik heel goed ben in het maken van foto’s. Maar om eerlijk te zijn, ligt daar mijn belangrijkste focus niet. Mijn doel is niet om de beste ondernemersfotograaf van Nederland te zijn. Eerlijk gezegd ben ik niet eens een enorme uitblinker op het gebied van techniek. Toch geniet ik er enorm van wat ik doe. Moeiteloos geef ik daarom antwoord op de vraag waar ik blij van word in mijn werk. Ik vind het gaaf om samen te werken met ondernemers die impact creëren. Ik draag graag bij aan de ontwikkeling van deze ondernemers en ik vind het tof om te inspireren, kennis te delen en iemand tot bloei te zien komen.

Natuurlijk kiezen mijn klanten in zekere mate voor mijn stijl en kwaliteit van fotografie. Maar om eerlijk te zijn, lopen er veel meer fotografen rond die een soortgelijke stijl en kwaliteit aanbieden. Mijn klanten kiezen vooral voor mij omdat ze een persoonlijke klik hebben met me. Ze voelen de verbinding met mij als persoon. Ze ervaren dat ik betrokken ben op hun persoonlijke verhaal en ontwikkeling. Ze kiezen voor een samenwerking omdat ze erin geloven dat ik het verhaal van hun bedrijf kan vertellen.

Ze ervaren dat ik betrokken ben op hun persoonlijke verhaal en ontwikkeling

Hoe vaak laat jij iets van jezelf zien? Geef jij jouw klanten de kans om aan te haken op jouw persoonlijkheid? Als je daar niets van laat zien, is de kans groot dat ze snel verder scrollen om jouw werk en prijs te vergelijken met een ander.

Ik geloof dat jij het verschil maakt met jouw persoonlijkheid en je talent. Wanneer jij jezelf laat zien, geef jij je klanten de kans om aan te haken bij jou als mens. Niet door jezelf te profileren als de allerbeste businesscoach, psycholoog of tekstschrijver. Want daar lopen er zoveel van rond.

Volgens de dikke van Dale is je talent ‘een natuurlijk vermogen om iets goed te doen’. Ik heb dit vrij vertaald:

‘Talent, je raakt de ander met iets waarvoor jij bent gemaakt’

Waarmee raak jij jouw klanten?

 

 

 

Deel dit bericht:

Marjan van Houwelingen
Vorig bericht
Wat ik niet je beloof
Volgend bericht
Ongebruikelijk advies

Lees meer!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu